Laddkablar för elbilar

Här försöker vi ge en snabb inblick i vilka alternativ som finns för laddkablar till elbilar idag. Vi går igenom de olika typerna av laddkablar och vilka stickproppstyper som finns för el- och hybridbilar.

Typer av laddningskablar

Grovt sett finns det två typer av laddningskablar.

De laddkablar som är avsedda att anslutas till ett vanligt biluttag är laddkablar av läge 1 och läge 2. Laddningskabeln Mode 2 är också den som kallas mormors laddare.

Dessutom finns laddkablarna man kopplar mellan laddstationen och bilen, det är mode 3 och mode 4 laddkablar. Mode 3-laddkablar kallas även för "snabbladdningskablar", medan mode 4-kablar ännu inte har ett fast smeknamn utan är en snabbare laddkabel än mode 3-kabeln, så på flera ställen kallas de för "blixtsnabba laddningskablar" .

Mode 1 laddkabel

Gammal typ av laddkabel. Avsedd att kopplas bort från ett vanligt uttag för elbil direkt. Mode 2 laddkabel kan göra detsamma, men är ett säkrare val i förhållande till att kontakten inte överbelastas.

De flesta pluggar i väggen är vanligtvis inte byggda för långvariga belastningar med max ampere. De kan bli varma och smälta och i värsta fall göra upp eld.

Mode 2 laddkabel

Laddkabel Mode 2 är även avsedd att koppla från elbilsuttaget. I mode 2-kabeln finns en styrenhet som styr en kommunikationssignal mellan kabeln och elbilen. Så laddkabeln kan "stämma" med elbilen hur mycket ström den ska leverera, så att bilen inte blir överbelastad.

Tyvärr kan inte mode 2-laddningskabeln kommunicera med kontakten, så det finns ingen garanti för att laddkabeln inte kommer att överbelasta kontakten. Därför är det en bra idé att endast använda mode 2-laddkablar i uttag som är godkända för att ladda en elbil.

Laddningskabeln Mode 2 kallas också vanligtvis för Grandma-laddaren eller nödladdaren och kommer med de flesta el- och laddhybridbilar.

Mode 3 laddkabel

Mode 3-laddkabeln är en snabbladdningskabel som är avsedd att kopplas mellan elbilen och laddstationen. Antingen en laddstation hemma, eller någon av de nu många montrarna runt om i landet. Mode-3-laddkablar, som mode 2-laddningskablar, har en kontroller, men kan kommunicera med både bil och laddstation och förhandla för att maximera kraftöverföringen.

Mode 3-laddkablar är en så kallad "snabbladdare" och kan leverera upp till 22 kW om bil och stativ är byggda för det. Styrenheten på kabeln hittar den maximala strömöverföringen och använder den, så det finns inget att oroa sig för när du ansluter en mode 3-kabel till din bil.

Mode 4 laddkabel

Mode 4 laddkablar är laddkablar som kan ladda bilen med likström. Detta gör att mer kW kan överföras snabbare än med växelström. Men det kräver att både laddstation, elbil och laddkabel klarar likström.

Plugg typ

Utöver de 4 typerna av laddkablar måste du även ha koll på de olika pluggarna som finns till elbilen. Som tur är finns det bara 2 pluggar som är intressanta i Danmark just nu.

Det är typ 2-kontakten som är den mest utbredda pluggtypen i Danmark och så CCS-pluggen som är den lite smartare pluggtypen och är den plugg som EU har bedömt vara standard i EU och därmed även i Danmark .

Och som tur är är CCS-kontakten bakåtkompatibel med Type 2-kontakten, så en Type 2-kontakt kan användas i en CCS-kontakt, men inte tvärtom.

Sen måste vi också styra uttaget. Ett uttag med jordanslutning på sidan av hankontakten kallas schuko-kontakt. Det är viktigt, om du har ett uttag i bostaden eller garaget, att det är jordat på sidan, annars fungerar inte kabeln. Om styrenheten på laddningskabeln inte kan hitta mark, kommer den inte att ladda bilen.

Typ 2-kontakt

Typ 2-plugg är den mest utbredda pluggtypen i Danmark för tillfället. När en kabel kallas "typ 2"-kabel beror det på att den har en typ 2-kontakt i båda ändar. Om en kabel har två olika kontakter i varje ände kommer kabeln att kallas en "typ 2 till typ 1" kabel.

Uttag för typ 2

Behöver du en laddkabel som bara behöver ansluta uttaget till typ 2-kontakten i bilen (Mormors laddare) så är det typ 2 till schuko-kontakten du letar efter, och den hittar du just här: https: //www. av-cables.dk/type-2-til-schuko-stik-til-el-bil/

Kom ihåg att laddkabeln bara kan ladda din bil i en schuko-kontakt, d.v.s. jordanslutning i sidan av uttaget, och rekommenderas att endast användas i uttag godkända för billaddning av en fackman.

Typ 2 till Typ 2

Saknar du en kabel mellan stativet och bilen är den vanligaste kabeln en laddkabel av typ 2 till typ. Sedan är det bara att ta reda på hur många kW bilen klarar, och köpa en kabel som klarar lika mycket effekt. Om du är osäker kan du alltid köpa en kabel som har högre överföringswatt. Styrenheten på kabeln ser till att varken bilen eller stativet överbelastas.

https://www.av-cables.dk/ladekabel-til-elbil/

Typ 2 till Typ 1

Äldre elbilsmodeller kan ha den äldre laddkontakten typ 1 och då behöver du en laddkabel typ 2 till typ 1.

CCS-kontakt

CCS-laddkontakten (Combined Charging System) är en nyare laddkontakt och för närvarande EU:s standardkontakt för snabbladdare. CCS-kontakten kallas även ibland CCS-kombokontakten eftersom pluggen är en kombination av antingen en typ 1- eller typ 2-kontakt och sedan en DC-snabbladdare.

CCS kombokontakt gör att du kan använda antingen en typ 1 eller typ 2 laddkontakt i bilen som vanligt och ladda med växelström. Men du har även möjlighet att ladda med likström (DC) för snabbare laddning av bilen.

CHAdeMO

CHAdeMO-kontakten är en snabbladdningskontakt som CCS combo-kontakten, som även har möjlighet att ladda via likström (DC). CHAdeMO-kontakten är i första hand från asiatiska biltillverkare, men innan EU beslutade att CCS-kombokontakten skulle vara EU-standard, lanserade flera tillverkare elbilar i Danmark med CHAdeMO-kontakten.

Även om EU har utsett CCS combo-kontakten som en EU-standard, uppger både E.ON och Clever, Danmarks 2 största leverantörer av laddställ i Danmark, att alla nya snabbladdare kommer att vara utrustade med både CCS combo och CHAdeMO-kontakter. Källa: https://fdel.dk/3246-2/

Laddningseffekt

Olika typer av laddningskablar har också olika laddningseffekter, vilket påverkar hur snabbt du kan ladda din elbil. Detta bestäms huvudsakligen av: strömkällan, antalet faser och kabelns kapacitet.

Alla strömkällor kan inte leverera samma effekt, men de flesta bostäder byggda efter 2000 bör kunna leverera en laddningseffekt på 22 kW. Samtidigt uppnår du också mycket högre effekt om din krets är 3-fas snarare än 1-fas – men detta måste stödjas av både laddkabel och strömkälla för att fungera. Laddkabelns kapacitet är också av avgörande betydelse, eftersom den naturligtvis inte kan ge hög effekt om den inte har kapacitet för detta.

Här på Av-Cables.dk säljer vi laddkablar för elbilar med en laddningseffekt som sträcker sig från 16A / 3,6 kW till 32A / 22 kW, inklusive rankad från lägsta till högsta effekt:

16A / 3,6 kW
16A / 11kW
20A / 11kW
32A / 7,6 kW
32A / 22kW

Detta har såklart en inverkan på hur snabbt du kan ladda din elbil, då högre laddningseffekt innebär snabbare laddning. Det är dock inte bara kabeln som avgör laddningshastigheten. Det beror också på hur många kW bilen klarar. Men som redan nämnt har flera laddkablar möjlighet att kommunicera med bilen, laddstationen eller båda för att säkerställa optimal kraftöverföring, även om du väljer en kabel med högre laddeffekt.

För att du ska vara säker på att hitta den laddkabel som bäst möter dina behov vad gäller laddkraft och hastighet har vi noterat detta under varje enskild produkt. Detta gör det tydligt vilken strömstyrka och effekt kabeln stöder.